Sprawdzenie pojazdu OPEL CORSA

UWAGA: Opis sprawdzania stanu technicznego Skody Fabia , obowiązującej aktualnie na egzaminie w Warszawie, znajduje się w artykule Egzamin - sprawdzenie stanu technicznego Skody Fabia .

Celem tej części egzaminu jest wykazanie że osoba egzaminowana potrafi sprawdzić stan techniczny podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Przed rozpoczęciem sprawdzania stanu technicznego pojazdu należy upewnić się, że silnik jest wyłączony a hamulec pomocniczy (zwany ręcznym) zaciągnięty, co zabezpiecza auto przez zjechaniem na spadku. Kluczyk najlepiej trzymać w ręku.

 

Dźwignia otwarcia pokrywy komory silnika Otwieranie pokrywy komory silnika

Aby otworzyć pokrywę komory silnika, zwaną potocznie maską samochodu, najpierw pociągamy do siebie dźwignię znajdującą się wewnątrz auta, na lewo od pedału sprzęgła (widoczną na pierwszym zdjęciu po lewej stronie), co powoduje odblokowanie zamka maski.

Następnie stajemy przed samochodem, oburącz chwytamy maskę i unosimy lekko do góry, co powoduje odbezpieczenie pierwszej sekwencji zamka. Uwaga: nie należy teraz ciągnąć pokrywy komory silnika do góry, ponieważ zamek nie został jeszcze do końca zwolniony.

 

Sposób odblokowania rygla maski silnika

Gniazdo rygla zamka

 

Lewą ręką przytrzymujemy maskę, a palcami prawej ręki naciskamy na rygiel zamka znajdujący się pod spodem, co umożliwia podniesienie maski. Rygiel widoczny jest na trzecim zdjęciu na dole po lewej stronie, natomiast dolna część zamka, czyli gniazdo rygla, na czwartym zdjęciu.

 

 

 

 

Po otwarciu pokrywy silnika należy zabezpieczyć ją przed zamknięciem za pomocą prętu podporowego.

Podpórka maski silnika

Pręt znajduje się pod przednią częścią maski w pozycji poziomej (zdjęcie u góry). Należy obrócić go do pionu i włożyć do gniazda, jak widać na zdjęciach obok. Teraz mamy już dostęp do zbiorniczków płyów oraz możliwość pomiaru poziomu oleju w misce olejowej.

 

Podpórka zabezpieczająca maskę silnikaPokrywa komory silnika zablokowana

Poniżej widać zawartość komory silnika samochodu. Znajdują się tam między innymi:

  1. zbiorniczek płynu hamulcowego (pod klapką)
  2. zbiorniczek płynu chłodzącego
  3. zbiorniczek spryskiwacza
  4. bagnet do pomiaru poziomu oleju (wysunięty do góry w celu lepszej widoczności na zdjęciu)

 

Widok ogólny komory silnika

Poziom oleju

Aby sprawdzić poziom oleju w misce olejowej, wysuwamy bagnet i wycieramy jego końcówkę ściereczką aby usunąć ślad po oleju. Bagnet jest gotowy do wykonania pomiaru. Następnie wsuwamy bagnet z powrotem, wyjmujemy i odczytujemy poziom oleju z końcówki. Wartość pomiędzy minimum a maksimum oznacza prawidłowy poziom.

Wskażnik po dokonaniu pomiaru

 

 

 

Poziom płynu hamulcowego

Zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego znajduje się pod klapką, która na zdjęciu po lewej stronie jest podniesiona do góry. Zbiorniczek powinien być maksymalnie wypełniony płynem. O zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego informuje świecąca się na czerwono kontrolka umieszczona na desce rozdzielczej pojazdu. Jest to ta sama kontrolka która informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Jeśli więc odblokujemy hamulec ręczny a kotrolka będzie się dalej świecić, świadczy to o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego.

Poziom płynu chłodzącego

Poziom płynu chłodzącego powinien zawierać się pomiędzy znakami minimum i maksimum znajdującymi się na zbiorniczku. Ponieważ płyn chłodzący jest kolorowy, jego poziom jest widoczny przez ściankę zbiorniczka.

Zbiorniczek płynu chłodniczego

 

Poziom płynu w spryskiwaczu

Zbiorniczek płynu do spryskiwacza jest przezroczysty, przez jego ścianki widać poziom płynu. Można również sprawdzić poziom płynu otwierając korek wlewu zbiorniczka.

 

 

Sprawdzenie kontrolek

Po uruchomieniu silnika, wszystkie czerwone kontrolki na desce rozdzielczej powinny zgasnąć. Świecenie się jakiejkolwiek czerwonej kontrolki świadczy o braku gotowości pojazdu do ruszenia.

Widok deski rozdzielczej pojazdu

Działanie sygnału dźwiękowego

Ustawienie fotela i zagłowków

Ustawienie lusterek

Zapięcie pasów bezpieczeństwa

Włączanie świateł

 

Świateł używamy zgodnie z Art.51 Kodeksu Drogowego oraz Art.52 w warunkach ograniczonej widoczności.

Panel sterowania oświetleniem pojazdu Objaśnienia:

  1. światła wyłączone
  2. światła pozycyjne
  3. światła mijania
  4. korektor ustawienia świateł
  5. światła przeciwmgielne tylne
  6. regulator jasności oświetlenia deski rozdzielczej
  7. przełącznik oświetlenia w kabinie (naciskany)

światła cofania zapalają się automatycznie po włączeniu wstecznego biegu

światła stop zapalają się automatycznie po naciśnięciu pedału hamulca

naciśnięcie włącznika świateł (7) powoduje włączenie lub wyłączenie oświetlenia wnętrza pojazdu, tak jak przy otwarciu lub zamknięciu drzwi

Włącznik przy kolumnie kierownicy   

Światła drogowe

Świateł drogowych używamy zgodnie z Art.51 Kodeksu Drogowego. Aby możliwe było ich włączenie, muszą być włączone światła mijania. Włączenie świateł drogowych odbywa się poprzez naciśnięcie pokazanego na zdjęciu po lewej stronie przełącznika, w kierunku deski rozdzielczej (od siebie). Natomiast przyciągnięcie do siebie tego przełącznika powoduje mignięcie światłami drogowymi (ta opcja działa również bez świateł mijania).

Uwaga: Przesunięcie do góry tego przełącznika włącza prawy kierunkowskaz, do dołu - lewy, a pozycja środkowa jest neutralna.

 

 

 

 

Uruchomienie silnika

Przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło i ustawić drążek zmiany biegów w położeniu "luz".

Stacyjka pojazdu Uruchomienie silnika odbywa się poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce z pozycji początkowej (zdjęcie pierwsze) zgodnie z ruchem wskazówek zegara do pozycji "start". Należy przytrzymać kluczyk w tej pozycji przez 3 sekundy a nastepnie puścić. Kluczyk wróci wówczas do pozycji "zapłon" pokazanej na zdjęciu drugim, a silnik będzie pracował.

 

 

 

 

Uwaga: blokada kierownicy

Zdarza się, że przy próbie uruchomienia silnika kluczyk w stacyjce z oporem lub w ogóle nie daje się przekręcić do pozycji "start". Jest to spowodowane tzw. blokadą kierownicy. Należy wówczas wykonać kierownicą minimalny ruch w prawo i w lewo, a następnie ustawić ją w środkowym położeniu. Potem delikatnie przekręcić kluczyk w stacyjce. Jeśli nadal stawia opór, należy jeszcze raz wykonać powyższe kroki.

Komentarze

zadowolona
212.106.21.xx - xxx-xxx-xx-xx.adsl.inetia.pl
darek
Kyuzo
95.49.210.xxx - aficxxx.neoplus.adsl.tpnet.pl

Dodaj komentarz

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.