Sprawdzenie pojazdu przed podróżą

Przed rozpoczęciem sprawdzania stanu technicznego pojazdu należy upewnić się, że silnik jest wyłączony a hamulec pomocniczy (zwany ręcznym) zaciągnięty, co zabezpiecza samochód przez zjechaniem na spadku.

 

   

Kluczyk najlepiej trzymać w ręku, pozostawienie kluczyka w stacyjce jest niezgodne z prawem ponieważ stwarza możliwość uruchomienia pojazdu przez osobę nieuprawnioną, co może doprowadzić do sytuacji bardzo niebezpiecznej.

 

Aby otworzyć pokrywę komory silnika, zwaną potocznie maską samochodu, najpierw pociągamy do siebie dźwignię znajdującą się wewnątrz auta, co powoduje odblokowanie zamka maski.Następnie stajemy przed samochodem, oburącz chwytamy maskę i unosimy lekko do góry, co powoduje odbezpieczenie pierwszej sekwencji zamka. Uwaga: nie należy teraz ciągnąć maski do góry , ponieważ zamek nie został jeszcze do końca zwolniony.

Lewą ręką przytrzymujemy maskę, a palcami prawej ręki naciskamy na rygiel zamka znajdujący się pod spodem, co umożliwia podniesienie maski. Rygiel widoczny jest na zdjęciu na dole.

   

Obokj pokazana jest dolna część zamka, czyli gniazdo rygla.

Po otwarciu maski   należy zabezpieczyć ją przed zamknięciem za pomocą prętu podporowego.

   

Pręt znajduje się pod przednią częścią maski (zdjęcie u góry). Należy wypiąć go z zabezpieczenia i włożyć do gniazda, jak widać na zdjęciu poniżej.

Teraz mamy już dostęp do zbiorniczków płynów oraz możliwość pomiaru poziomu oleju w misce olejowej.

Poniżej widać zawartość komory silnika samochodu. Znajdują się tam między innymi:

  1. zbiorniczek płynu hamulcowego
  2. zbiorniczek płynu chłodzącego
  3. zbiorniczek spryskiwacza
  4. bagnet do pomiaru poziomu oleju

 

Poziom oleju

Aby sprawdzić poziom oleju w misce olejowej, wysuwamy bagnet i wycieramy jego końcówkę ściereczką aby usunąć ślad po oleju. Bagnet jest gotowy do wykonania pomiaru.

Następnie wsuwamy "bagnet" z powrotem, wyjmujemy i odczytujemy poziom oleju z końcówki. Wartość pomiędzy minimum a maksimum oznacza prawidłowy poziom.

Sprawdzenie poziomu oleju      Sprawdzenie poziomu oleju

Poziom płynu hamulcowego

Zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego znajduje się w komorze silnika po prawej stronie.

Zbiorniczek powinien być maksymalnie wypełniony płynem.

O zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego informuje świecąca się na czerwono kontrolka umieszczona na desce rozdzielczej pojazdu.  

 

 

Jest to ta sama kontrolka która informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Jeśli więc odblokujemy hamulec ręczny a kontrolka będzie się dalej świecić, świadczy to o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego. W celu sprawdzenia ilości płynu hamulcowego w zbiorniczku można odkręcić nakrętkę i zajrzeć do środka. Poziom płynu jest bardzo słabo widoczny z zewnątrz.

Poziom płynu chłodzącego

Poziom płynu chłodzącego powinien zawierać się pomiędzy znakami minimum i maksimum znajdującymi się na zbiorniczku. Ponieważ płyn chłodzący jest kolorowy, jego poziom jest dobrze widoczny przez ściankę zbiorniczka.

 

 

Poziom płynu w spryskiwaczu

Zbiorniczek płynu do spryskiwacza jest przezroczysty, przez jego ścianki widać poziom płynu. Można również sprawdzić poziom płynu otwierając korek wlewu zbiorniczka.

 

 

Sprawdzenie kontrolek

Po uruchomieniu silnika, wszystkie czerwone kontrolki na desce rozdzielczej powinny zgasnąć. Świecenie się jakiejkolwiek czerwonej kontrolki świadczy o braku gotowości pojazdu do ruszenia. Znaczenie kontrolek na desce rozdzielczej pojazdu patrz w dziale (link) kontrolki samochodowe na desce rozdzielczej.

 

Działanie sygnału dźwiękowego

Sygnał dźwiękowy, popularnie zwany klaksonem, jest bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa drogowego. Przy pomocy klaksonu można ostrzec innych kierowców lub zasygnalizować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, czasem nawet uniknąć kolizji. Dlatego klakson musi być sprawny. Aby sprawdzić czy działa, należy lekko i krótko nacisnąć w miejscu gdzie się znajduje - środek kierownicy, logo Skoda.

Ustawienie fotela

Aby można było sprawnie i ergonomicznie prowadzić samochód, należy dostosować ustawienie fotela do własnej sylwetki. W Skodzie możemy wyregulować zarówno wysokość, jak i odległość od pedałów i kolumny kierownicy. Wysokość regulujemy dźwignią znajdującą się po lewej stronie fotela kierowcy, pokazaną poniżej.

Natomiast odległość od pedałów regulujemy odblokowując fotel za pomocą dźwigni znajdującej się z przodu fotela po prawej stronie (zdjęcie poniżej), co umożliwia przesunięcie fotela do przodu lub do tyłu.

   

Oprócz tego, można też wyregulować kąt nachylenia oparcia fotela. Pokrętło znajduje się z lewej strony fotela kierowcy. Zdjęcie przedstawia widok regulatora przez otwarte tylne lewe drzwi samochodu.

Po ustawieniu fotela, pamiętajmy też o wyregulowaniu zagłówków.

W Skodzie kierownica ma regulację w dwóch płaszczyznach: góra - dół oraz do siebie - od siebie. Należy w tym celu odbezpieczyć dźwignię znajdującą się pod kierownicą.

Ustawienie lusterek

Tym przełącznikiem ustawiamy lusterka zewnętrzne, lewe oraz prawe, pamiętając o lusterku wewnętrznym.

Zapięcie pasów bezpieczeństwa

Pas posiada regulację ustawienia na słupku bocznym samochodu. Na zdjęciu jest w pozycji dolnej, ale w celu uzyskania ergonomicznej pozycji za kierownicą można punkt kotwiczenia pasa dowolnie przesuwać w w górę lub w dół, w zakresie regulacji.

Włączanie świateł

Świateł używamy zgodnie z Art.51 Kodeksu Drogowego oraz Art.52 w warunkach ograniczonej widoczności.

Symbole na przełączniku są międzynarodowe.

Od 4 maja 1999 roku dopuszcza sie światła do jazdy dziennej i w takie ten samochód jest wyposażony. Zapalają się automatycznie w momencie rozruchu silnika.

Włączanie świateł następuje poprzez obrót przełącznika (przełącznik okrągły po lewej stronie). Uwaga: w celu włączenia świateł przeciwmgielnych, przełącznik w pozycji świateł mijania należy pociągnąć do siebie.

Uwaga: Więcej informacji na temat świateł samochodowych znajdziesz w artykule Światła zewnętrzne w samochodzie , a na temat kontrolek samochodowych w artykule Kontrolki samochodowe .

W tabeli podano opisy pozycji świateł oraz symbole odpowiadające tym pozycjom, zarówno na samym przełączniku jak i w postaci kontrolki na desce rozdzielczej, która zapala się po ustawieniu świateł w wybranej pozycji.

światła wyłączone pozycja 0 na przełączniku okrągłym na zdjęciu powyżej; brak kontrolki informującej o tym położeniu
światła pozycyjne
światła mijania
światła przeciwmgielne przednie
światła przeciwmgielne tylne

 

Ustawienie (korekcja ustawienia) świateł - przełącznik podłużny po prawej stronie

Światła cofania zapalają się automatycznie po włączeniu wstecznego biegu

Światła stop zapalają się automatycznie po naciśnięciu pedału hamulca. Podczas wykonywania zadania egzaminacyjnego, w prezentacji świateł stop potrzebna jest pomoc egzaminatora (stwierdzenie, czy światła się zaświeciły).

 

Światła drogowe

światła drogowe
kierunkowskazy

 

Świateł drogowych używamy zgodnie z Art.51 Kodeksu Drogowego. Aby możliwe było ich włączenie, muszą być włączone światła mijania. Włączenie świateł drogowych odbywa się poprzez naciśnięcie pokazanego na zdjęciu przełącznika, w kierunku deski rozdzielczej (od siebie). Natomiast przyciągnięcie do siebie tego przełącznika powoduje mignięcie światłami drogowymi (ta opcja działa również bez świateł mijania).

Uwaga: Przesunięcie do góry tego przełącznika włącza prawy kierunkowskaz, do dołu - lewy, a pozycja środkowa jest neutralna.

Włączanie wycieraczek szyb (przedniej, tylnej) oraz spryskiwaczy.

Przełącznik z prawej strony kierownicy, wielozadaniowy.

Steruje pracą wycieraczki oraz spryskiwaczy szyby przedniej i tylnej, umożliwia ustawienie cyklu pracy wycieraczki szyby przedniej a przełącznik trip pozwala przeglądać na wyśSwietlaczu dane z komputera.

Uruchomienie silnika

Przed uruchomieniem silnika należy wcisnąć sprzęgło (lewy pedał), środkowy to hamulec a prawy to pedał przyśpieszenia popularnie nazywany "gaz".

   

Drążek zmiany biegów ustawić w położeniu "luz", pozycja neutralna.

Uruchomienie silnika odbywa się poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce z pozycji początkowej zgodnie z ruchem wskazówek zegara do pozycji "start". Należy przytrzymać kluczyk w tej pozycji przez 3 sekundy a nastepnie puścić. Kluczyk wróci wówczas do pozycji "zapłon" a silnik będzie pracował.

Uwaga: blokada kierownicy

Zdarza się, że przy próbie uruchomienia silnika kluczyk w stacyjce z oporem lub w ogóle nie daje się przekręcić do pozycji "start". Jest to spowodowane tzw. blokadą kierownicy. Należy wówczas wykonać kierownicą minimalny ruch w prawo i w lewo, a następnie ustawić ją w środkowym położeniu. Potem delikatnie przekręcić kluczyk w stacyjce. Jeśli nadal stawia opór, należy jeszcze raz wykonać powyższe kroki.

Panel sterowania nawiewami powietrza (ciepło, zimno, klimatyzacja)

Sterowanie szybami od strony kierowcy.

Pomocą przy poznawaniu samochodu Skoda Fabia może być załączony dokument.

Uwaga: Opis sprawdzenia stanu technicznego Opla Corsa, obowiązującego dawniej na egzaminie w Warszawie, znajduje się w artykule Egzamin - sprawdzenie stanu technicznego pojazdu - Opel Corsa .

Komentarze

Andrzej Sosnowski
67.81.129.xx - ool-xxxxxxxx.dyn.optonline.net

Dodaj komentarz

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.