Często biorąc do rąk instrukcję naszego auta – pierwszego własnego auta po uzyskaniu prawa jazdy – zastanawiamy się, co oznaczają dwu- lub trzyliterowe skróty użyte w instrukcji. Niby wiemy, słyszeliśmy ale nie do końca jesteśmy pewni. Czy się nie mylimy? Pozostają znajomi, ale ich wiedza jest niejednokrotnie bardzo mglista, dlatego zamieszczamy krótki przewodnik wyjaśniający podstawowe skróty motoryzacyjne.
AAP | Auxiliary Acceleration Pump – dodatkowa pompa przyspieszenia |
AAS | Auto Adjusting Suspension – automatyczna regulacja zawieszenia |
AB | Airbag – poduszka powietrzna |
ABC | Active Body Control – aktywna regulacja zawieszenia(układ kontrolujący przechyły pojazdu) |
ABD | Automatic Blocking of Differential – automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego |
ABS | Antilock Brake System – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania |
A/C | Air Conditioning – klimatyzacja |
A/C | Request – włącznik klimatyzacji |
ACC | Active Cruise Control – aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu |
ACC | Air Cleaner – filtr powietrza |
ACR | Automatic Code Reader – automatyczny przyrząd diagnostyczny umożliwiający odczytanie kodów usterek ze sterownika samochodowego |
ACT | Air Charge Temperature sensor – czujnik temperatury powietrza dolotowego |
A/D | Auto Drive – system utrzymujący stałą prędkość |
ADAM | Advanced Dynamic Aid Mechanism – mechaniczny system asystenta hamowania awaryjnego |
ADB | Automatic Differential Brake – system różnicowego hamowania koła o mniejszej przyczepności do podłoża |
AFA | Auto Fuel Adjust – automatyczna regulacja paliwa |
AFS | Adaptive Frontlighting System – adaptacyjny system przednich świateł |
AICC | Autonomous Intelligent Cruise Control – autonomiczna kontrola jazdy (tempomat) |
AIL | Active Interlock – aktywne ryglowanie |
Airbag | poduszka powietrzna uruchamiana w czasie kolizji w celu zmniejszenia skutków wypadku |
Airbag satelit | boczna poduszka powietrzna |
ALL | Automatic Load Leveling – automatyczne poziomowanie samochodu po zmianie obciążenia |
ALR | Automatic Locking Retractor – automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa |
APP | Accelerator Pedal Position – położenie pedału przyspieszenia |
APS | Acoustic Parking System – akustyczny system wspomagania parkowania |
ASG | Automatic Stop and Go – system automatycznego wyłączania silnika i uruchamiania go przy ruszaniu |
AT | Automatic Transmission – automatyczna skrzynia biegów |
ATI | Advanced Turbo Intercooling – rozwinięty system turbodoładowania z chłodzeniem powietrza dolotowego |
BA | Brake Assist – wspomaganie hamowania awaryjnego |
BAS | camshaf wał krzywkowy(rozrządu) |
CAS | Crank Aangle Sensor – czujnik kąta wału korbowego lub koła zamachowego |
CAT | Catalyst – katalizator |
CBS | Control Brake System – system kontroli hamulców |
CDI | Common Rail Direct Injection – system bezpośredniego wtrysku paliwa zasilany ze wspólnej szyny akumulacyjnej |
CDL | Central Door Locking – centralne blokowanie drzwi |
CFI | Central Fuel Injection – jednopunktowy wtrysk paliwa |
CFI | Cylinder Fuel Injection – indywidualny wtrysk paliwa do każdego cylindra |
CIH | Cam In Head – wałek rozrządu w głowicy |
CNG | Compressed Natural Gas – sprężony gaz ziemny |
Common rail | wspólna szyna – rodzaj wtrysku w silnikach wysokoprężnych |
CRP | Car Phone – telefon samochodowy |
D | Diesel – silnik o zapłonie samoczynnym |
DFI | Direct Fuel Injection – wtrysk benzyny pod dużym ciśnieniem bezpośrednio do cylindra |
DMI | Direct Mixture Injection – bezpośredni wtrysk mieszanki paliwa |
DOHC | Double Overhead Camshaft – podwójny wałek rozrządu w głowicy |
EBD | Electronic Brake Distributor – układ sterujący rozdziałem siły hamowania pomiędzy osiami |
EBS | Electronic Breaking System – elektroniczny system hamulcowy |
ECC | Electronic Climate Control – elektroniczne sterowanie klimatyzacji |
ECI | Electronically Controlled Injection – sterowany elektronicznie wtrysk paliwa |
ECOTEC | Emission Consumption Optimised Technology – technologia zmniejszająca zużycie paliwa i emisję spalin |
ESC | Electronically Controlled Suspension – elaktronicznie sterowane zawieszenie |
ECU | Engine Control Unit – moduł sterujący silnika |
EFI | Electronic Fuel Injection – elektroniczny wtrysk paliwa |
EGR | Exhaust Gas Recirculation – zawór recyrkulacji gazów spalinowych – stosowany do obniżenia zawartości NOx w spalinach |
ESP | Electronic Stability Program – elektroniczny system kontroli jazdy ( zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności) |
FLS | Foreward Looking System – system rozpoznawania przeszkód przed pojazdem |
FSI | Fuel Stratified Injection – uwarstwiony wtrysk paliwa |
HDC | Hill Descent Control – system kontroli zjazdu z pochyłości |
HDI | High pressure Direct Injection – wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim |
HDV | Heavy Duty Vehicle – ciężki pojazd samochodowy |
Headlamp | reflektor główny |
HEI | High Energy Ignitron – zapłon o wysokiej energii |
HEV | Hybrid Electric Vechicle – pojazd z napędem elektrycznym |
HPI | High Pressure Injection – wtrysk wysokociśnieniowy |
HPDI | Head Up Display – wyświetlanie parametrów na szybie |
ICC | Intelligent Cruise Control – system sterowania prędkością jazdy dostosowujący prędkość do poprzedzającego pojazdu |
IDI | Intermittent Fuel Injection System – system okresowego wtrysku paliwa |
IHP | Indicated Horse Power – maksymalna wskazywana moc silnika |
IMA | Integrated Motor Assist – zintegrowany system wspomagania napędu (Honda) |
Intercooler | chłodnica powietrza doładowanego |
IPS | Intelligent Protection System – inteligentny system zabezpieczeń |
ISG | Integrated Starter-Generator – zintegrowany prądnico rozrusznik |
KCS | Knock Control System – System kontroli spalania stukowego |
LAMBDA | Lambda Sensor – czujnik badający zawartość tlenu w spalinach |
LCD | Liquid Crystal Display – wyświetlacz ciekłokrystaliczny |
LDT | Light Duty Truck – lekki samochód cięzarowy |
LED | Light Emitting Diode – dioda emitująca światło |
LHD | Left Hand Drive – lewostronny układ kierowniczy |
LPG | Liquid Petrol Gas – ciekła mieszanka propanu i butanu |
LSP | Load Sensing Proportining – dostosowanie siły hamowania do obciążenia samochodu |
MC | Mixture Control – sterowanie składem mieszanki |
MCV | Medium Commercial Vehicle – średni pojazd dostawczy |
MFI | Multipoint Fuel Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa |
MFL | Multi Function Display – wyświetlacz wielofunkcyjny |
MHDI | Machanical High Voltage Distribution Ignition – mechaniczny rozdzielacz wysokiego napięcia |
M | Heat – Mirror Heating – podgrzewane lusterka |
MLP | Manual Lever Position – czujnik położenia dźwigni zmiany biegów |
MPI | Multi Piont Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa |
MPV | Multi Purpose Vehicle – wielofunkcyjny pojazd samochodowy |
MSR | Multi Slip Regulator – system antypoślizgowy |
MSS | Motor Start-Stop Function – funkcja automatycznego wyłączania silnika przy zatrzymaniu i uruchamiania przy ruszaniu |
N | Neutral position – pozycja neutralna dźwigni zmiany biegów skrzyni automatycznej |
NDIS | Nissan Direct Ignition System – system bezpośredniego wtrysku paliwa firmy Nissan |
NOx adsorber | katalizator akumulacyjny |
NVCS | Nissan Valve Timing Control System – system sterowania fazami rozrządu firmy Nissan |
OBD | On Board Diagnostic – diagnostyka pokładowa, znormalizowany system samodiagnozy |
OCS | Occupant Characterization System – system określający stan zajęcia fotela pasażera |
OHC | Overhead Camshaft – wałek rozrządu w głowicy |
OHV | Overead Valves – układ górno zaworowy |
OIL | olej, czujnik ciśnienia oleju |
OTS | Oil Temperature Sensor – czujnik temperatury oleju |
P | Park position – pozycja do parkowania w automatycznej skrzyni biegów |
PA | ark Assist – wspomaganie parkowania |
PAB | Passenger Airbag – poduszka powietrzna pasażera |
PAD | Passenger Airbag Disabling – wyłącznik poduszki powietrznej pasażera |
Parking brake | hamulec postojowy |
PAS | Power Active Steering – wspomaganie układu kierowniczego |
PASE | Passive Start and Entry – system biernego otwierania i uruchomienia pojazdu bez konieczności używania kluczyka |
PATS | Passive Anti-Theft System – pasywny system antykradzieżowy |
PCI | Pre Chamber Injection – wtrysk paliwa do komory spalania |
PDC | Park Distance Control – kontrola odstępu przy parkowaniu |
PDL | Powered Door Locks – system zamków sterowanych centralnie |
PF | Particie Filtre – filtr ograniczający emisję cząstek stałych i dymów w silnikach Diesla |
PFI | Port Fuel Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa |
PHS | Parking Heater System – system ogrzewania przy postoju |
PI | Pre Injection – wtrysk wstępny dawki paliwa w silnikach z zapłonem samoczynnym |
PPS | edal Position System – system pozycji pedału (Opel) |
PSR | Powerem Sun Roof – sterowany elektrycznie szyberdach |
PTS | Parktronic System – system wspomagania parkowania |
PVH | Pneumatic Vacuum Hub-lock – pneumatyczny system przełączania napędu |
PW | Powered Window – elektrycznie napędzana szyba |
R | Reverse position – pozycja biegu wstecznego w automatycznej skrzyni biegów |
RABS | Rear Antilock Brake System – system antypoślizgowy kół tylnych |
RCM | Restraint Control Module – moduł sterowania poduszek powietrznych |
RDS | Rear Detect System – system wykrywający zagrożenia z tyłu |
REGTS | Recirculation Gas Temperature Sensor – czujnik temperatury recyrkulacji spalin |
Retarder | zwalniacz |
RHD | Right Hand Drive – prawostronny system kierowania |
RPM | Revolutions Per Minute – obroty na minutę |
RWD | Rear Wheel Drive – pojazd z napędem na tylne koła |
SAB | Side Airbag – boczna poduszka gazowa |
SAC | Spark Advence Control – regulator wyprzedzenia zapłonu |
SAHR | Saab Active Head Restraint – system aktywnych zagłówków firmy Saab |
SBDS | Service Bay Diagnostic System – kompleksowy system diagnostyczny firmy Ford |
SC | Spark Control – układ sterujący kątem wyprzedzenia zapłonu |
SCS | Stability Control System -system kontroli stabilności jazdy |
SCS | Stop Control System – system ABS sterowany mechanicznie |
SDI | emi Direct Injection – pośredni wtrysk paliwa |
SDS | Side Detect System – system wykrywający zagrożenie kolizji bocznych |
SEFI | equential Electronic Fuel Injection – sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa |
SFI | Sequential Electronic Fuel Injection – sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa |
SGI | Sequential Gas Injection – sekwencyjny wtrysk gazu |
SI | Spark Ignition – zapłon iskrowy |
SLI | Shift Light Indicator – kontrolka zmiany biegu |
SLS | Self Leveling Suspension – zawieszenie z regulacją poziomu |
SOHC | Single Overhead Camshaft – pojedynczy wałek rozrządu w głowicy |
SPFI | Single Point Injection – jednopunktowy wtrysk paliwa |
SPI | Single Point Injection – wtrysk jednopunktowy |
SRC | Selective Ride Control – selektywne sterowanie charakterystyką zawieszenia |
SSS | Speer Sensitive Steering – system wspomagania kierowania zależnie od prędkości |
STC | Stability Traction Control – układ antypoślizgowy |
STJ | Start Injector – wtryskiwacz rozruchowy |
SWB | Small Wheel Base – mały rozstaw kół |
Tach | Tachometer – tachometr, obrotomierz |
TACS | Toyota Active Control Suspension – aktywne sterowanie zawieszeniem (Toyota) |
TBI | Throttle Body Injection – wtrysk jednopunktowy |
TC | Traction Control – kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika |
TC | Turbo Charger – turbodoładowanie |
TCA | Thermostat Controlled Air – sterowany termostatycznie dolot powietrza |
TCCS | Toyota Computer Controlled System – komputerowy system sterowania Toyoty |
TCL | Traction Control – kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami (Mitsubishi) |
TCS | Traction Control System – system kontroli jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami |
TDCL | Total (Toyota) Diagnostic Communication Link – diagnostyczne złącze komunikacyjne (Toyota) |
TDI | Turbo Diesel Injection – turbo Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa |
TFI | Throttle Fuel Injection – wtrysk paliwa do przepustnicy |
TGP | Turbulent Generating Pot – komora spalania wywołująca zawirowania mieszanki |
THS | Toyota Hybrid System – system napędu hybrydowego Toyoty |
TPI | Tuned Port Injection – regulowany wtrysk wielopunktowy |
TPM | Tempomat Cruise Control – sterowanie utrzymaniem stałej prędkości jazdy |
TRC | Toyota Variable Induction System – zmienny system dolotowy (Toyota) |
UIS | Unit Injector System – system wtryskowy Diesla z indywidualnymi pompowtryskiwaczami |
UPS | Unit Pump System – system silników Diesla z pompowtryskiwaczami |
UVW | Unload Vehicle Wright – masa nie obciążonego pojazdu |
VAPS | Variable Air Pressure Suspension – system regulowanego zawieszenia pneumatycznego |
VATS | Vehicle Anti Theft System – samochodowy system antykradzieżowy |
VCP | Veriable Intel Cam Phasing – zmienne fazy sterowania rozrządem |
VDC | Vehicle Dynamic Control – sterowanie dynamika pojazdu zwiększające bezpieczeństwo jazdy (ESP + ASR) |
VEB | Volvo Engine Brake – hamulec silnikowy Volvo |
VES | Variable Effort Steering – wspomaganie kierowania o zmiennej efektywności |
VGIS | Variable Geometry Intake System – układ dolotowy o zmiennej geometrii |
VGT | Variable Geometry Turbocharger – turbosprężarka o zmiennej geometrii |
VSC | Vehicle Skid Control – system kontroli poślizgu |
VTEC | Variable Timing And Lift Electronic Control – elektroniczne sterowanie zaworami |
VTG | Variable Turbine Geometry – zmienna geometria ustawienia łopatek turbiny |
VVA | Variable Valve Actuation – zmienne uruchamianie zaworów |
VVT | Variable Valve Technologie – technologia zmiennych faz zaworów |
WDS | Wordwide Diagnostic System – ogólnoświatowy system diagnostyczny (Ford) |
ZEV | Zero Emission Vehicle – pojazd o zerowej emisji spalin |