Rozmiar tekstu --->

Sytuacje na skrzyżowaniach równorzędnych (cykl Skrzyżowania)

Na skrzyżowaniu równorzędnym pierwszeństwo przejazdu ma zawsze pojazd uprzywilejowany, następnie pojazd szynowy, a potem pozostałe pojazdy. W sytuacji przedstawionej poniżej pierwsza przejedzie straż pożarna, następnie tramwaj, a na końcu autobus.

Jeżeli do skrzyżowania równorzędnego drogami poprzecznymi zbliżają się pojazdy, to bez względu na kierunek dalszej jazdy, pierwszeństwo ma pojazd nadjeżdżający z prawej strony. Na poniższym rysunku pierwszeństwo ma czerwony mikrobus skręcajęcy w lewo. Gdyby jechał prosto lub skręcał w prawo, również miałby pierwszeństwo.

Pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony bez względu na kształt skrzyżowania. Na poniższym skrzyżowaniu w kształcie litery T obowiązują te same zasady pierwszeństwa przejazdu co na poprzednim skrzyżowaniu.

Jeżeli do skrzyżowania równorzędnego zbliżają się pojazdy z przeciwnych stron, to pojazd jadący na wprost i pojazd skręcający w prawo mają pierwszeństwo przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka skręcającym w lewo

Jeżeli do skrzyżowania równorzędnego z czterech stron zbliżają się pojazdy, to wtedy tylko uprzejmość kierowców może rozstrzygnąć kto ma jechać pierwszy. W takiej sytuacji jeden z kierujących powinien wyraźnie wskazać gestem lub światłami innemu kierującemu, że ustąpi mu pierwszeństwa przejazdu. Jednakże należy pamiętać, że w świetle prawa opartego na Kodeksie Drogowym, nie istnieje tak zwane "porozumienie domniemane", czyli również nie istnieje pierwszeństwo na podstawie porozumienia kierowców. Z logicznego punktu widzenia jest to więc sytuacja patowa.

Jeżeli do skrzyżowania równorzędnego dojeżdżają trzy pojazdy, to powstaje problem, jeżeli pojazd który ma wolną prawą stronę, skręca w lewo. W takiej sytuacji pojazd ten powinien wjechać na środek skrzyżowania i tam czekać aż przejedzie pojazd jadący z przeciwnej strony .Wjechanie na środek umożliwi przejazd pojazdowi będącemu po lewej stronie. Więc zgodnie z przepisami, samochód dostawczy na rysunku poniżej powinien dojechać do czerwonej linii i zatrzymać się.

Uważni czytelnicy już widzą problem, że ścisłe zastosowanie się do przepisów może w niektórych sytuacjach spowodować zablokowanie skrzyżowania. Na przykład na powyższym rysunku, przedstawiającym skrzyżowanie o małym obszarze, rozmiar samochodu dostawczego jest zbyt duży w stosunku do obszaru skrzyżowania, aby wjechać do środka. Pojazd który powinien go objechać z tyłu (Volkswagen garbus) przecież się nie zmieści. Sytuacja będzie wyglądała w ten sposób.

Przedstawiony przypadek to codzienność w ruchu drogowym. A co w tej kwestii mówią przepisy? Ma tutaj zastosowanie przede wszystkim Art 25 ust. 1

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym

Art. 25. ust. 1.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

Ilustrują to dodatkowo poniższe rysunki:

Ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, niezależnie od jego dalszego kierunku jazdy

Ustępujemy pierwszeństwa pojazdowi jadącemu na wprost z przeciwka, gdy skręcamy w lewo

Jedno z pytań egzaminacyjnych jak najbardziej potwierdza tę zasadę.

Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:

A. ma pierwszeństwo przed pojazdem 3
B. ma pierwszeństwo przed pojazdem 2
C. przejeżdża ostatni

Poprawną odpowiedzią na to pytanie jest A.

Pamiętajmy jednak, że żaden przepis nie zastąpi zdrowego rozsądku, kultury osobistej oraz savoir vivre ruchu drogowego. Dlatego niejednokrotnie rozsądniej jest zrezygnować z pierwszeństwa w określonej sytuacji, niż za wszelką cenę z niego korzystać. Działania bezmyślne i pozbawione umiejętności przewidywania sytuacji w ruchu drogowym są często przyczyną kolizji a nawet wypadków.

To naprawdę ciekawy przypadek i dla własnego bezpieczeństwa warto się zastanowić jak w praktyce postąpić w takiej sytuacji.

Obok przedstawiamy podobną sytuację. Pojazd skręcający w lewo powinien wjechać na środek skrzyżowania, mogłoby to jednak zablokować skrzyżowanie, ponieważ zbliża się długi pojazd (autobus). W tej sytuacji kierujący pojazdem jadącym na wprost (niebieskim Trabantem) powinien zrezygnować z pierwszeństwa przejazdu i nie wjeżdżać na skrzyżowanie (zatrzymać się przed skrzyżowaniem)

Pojazdy szynowe

Na skrzyżowaniu równorzędnym pojazdy szynowe mają pierwszeństwo przed pojazdami kołowymi niezależnie od tego, z której strony wjeżdżają na skrzyżowanie. Niekiedy praktykowane jest wśród kierowców tak zwane "przejeżdżanie w cieniu". Na przykład zastanówmy się, czy na poniższym rysunku żółty samochód nauki jazdy mógłby w tej sytuacji przejechać prosto razem z tramwajem, skoro i tak tramwaj ma pierwszeństwo i blokuje całe skrzyżowanie? Taka sytuacja wydaje się bezpieczna, ale jest niezgodna z przepisami ruchu drogowego. Zgodnie z przepisami należy poczekać, aż będzie wolna prawa strona, czyli w poniższym przykładzie, samochód nauki jazdy przepuszcza furgonetkę.

Rondo

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym oznaczone tylko znakiem C-12 jest skrzyżowaniem równorzędnym, na którym obowiązują takie same zasady pierwszeństwa, jak na zwykłym skrzyżowaniu, a więc pojazd szynowy ma na nim pierwszeństwo przed pojazdami kołowymi. Między pojazdami równorzędnymi obowiązuje zasada ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych pytań testowych (pochodzących z banku pytań egzaminu państwowego na prawo jazdy sprzez 2013 roku) związanych z tematyką pierwszeństwa na skrzyżowaniach równorzędnych.

Przed udzieleniem odpowiedzi dokładnie analizujemy sytację przedstawioną na rysunku: jakiego typu jest to skrzyżowanie (np. tylko znak C-12), kto w takiej sytuacji ma pierwszeństwo (pojazdy szynowe oraz z prawej strony). Bardzo wnikliwie czytamy pytanie i dopiero wtedy udzielamy odpowiedzi pamiętając, że prawidłowa odpowiedz może być jedna, dwie lub trzy. Więcej na temat aktualnych  pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy tutaj .

Pytanie 207 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:

A. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 2
B. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 3
C. ma pierwszeństwo przed pojazdem 4

pokaż odpowiedź

Odpowiedź A, B, C.

Pytanie 205 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1 ustępuje pierwszeństwa pojazdowi:

A. 2
B. 3
C. 4

pokaż odpowiedź

Odpowiedź A, B, C.

Pytanie 206 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:

A. ma pierwszeństwo przed pojazdem 2
B. przejeżdża ostatni
C. ma pierwszeństwo przed pojazdem 3

pokaż odpowiedź

Odpowiedź B

Pytanie 183 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1 ma pierwszeństwo przed pojazdem:


A. 2
B. 3
C. uprzywilejowanym 4

pokaż odpowiedź

Odpowiedź B

Pytanie 203 W tej sytuacji kierujący pojazdem 1:


A. ma pierwszeństwo przed pojazdem 2 Nie
B. ma pierwszeństwo przed pojazdem 3 Nie
C. przejeżdża ostatni

pokaż odpowiedź

Odpowiedź C

Pytanie 204 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:


A. ma pierwszeństwo przed pojazdem 2
B. ma pierwszeństwo przed pojazdem 3
C. przejeżdża ostatni

pokaż odpowiedź

Odpowiedź C

Pytanie 190 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:


A. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi
B. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi
C. przejeżdża pierwszy

pokaż odpowiedź

Odpowiedź A

212 W tej sytuacji kierujący pojazdem 1 ustępuje pierwszeństwa pojazdowi:


A. 2
B. 3
C. 4

pokaż odpowiedź

Odpowiedź A, B, C

208 W tej sytuacji kierujący pojazdem 1 znajdującym się na drodze gruntowej:


A. ma pierwszeństwo przed pojazdem 2
B. ma pierwszeństwo przed pojazdem 3
C. przejeżdża ostatni

pokaż odpowiedź

Odpowiedź C

Pytanie 202 Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:

A. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 2
B. ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 3
C. przejeżdża pierwszy

pokaż odpowiedź

Odpowiedź A

Tagi: 

Czytaj również: 

Definicja - co to jest skrzyżowanie. Kształty skrzyżowań: X, Y, T, rondo. Co nie jest skrzyżowaniem - wyjazd z obiektu przydrożnego, z drogi gruntowej i wewnętrznej. Rodzaje skrzyżowań: równorzędne, o ruchu kierowanym (znaki, światła, policjant).
Zachowanie na skrzyżowaniu wobec pieszych - przed przejściem dla pieszych, przy skręcaniu. Kiedy nie wjeżdżać na skrzyżowanie i gdzie nie można się zatrzymywać.
Znaki drogowe występujące na skrzyżowaniach nierównorzędnych. Pierwszeństwo wobec tramwaju, ronda podporządkowane, pierwszeństwo łamane.
Zasady pierwszeństwa przy zmianie pasa, na skrzyżowaniu równorzędnym, nierównorzędnym ze znakami i o ruchu kierowanym oraz przy zawracaniu. Szczególna pozycja pojazdów uprzywilejowanych.

Komentarze

gandalfer34
164.126.18.xxx - user-xxx-xxx-xx-xxx.play-internet.pl
SKBK
46.171.198.xxx - phqxxx.internetdsl.tpnet.pl
Anonymous
83.27.245.xx - bddxx.neoplus.adsl.tpnet.pl
ewa
79.190.202.xxx - irvxxx.internetdsl.tpnet.pl
ewa
79.190.202.xxx - irvxxx.internetdsl.tpnet.pl
anka
83.25.120.xxx - aeqxxx.neoplus.adsl.tpnet.pl
darek
zakus_1
46.171.198.xxx - phqxxx.internetdsl.tpnet.pl
zakus_1
46.171.198.xxx - phqxxx.internetdsl.tpnet.pl
Poison
159.205.46.xx - xxx-xxx-xx-xx.adsl.inetia.pl

Strony

Dodaj komentarz

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.