Dozwolone wyprzedzanie
Mimo że na rondzie trudno osiągnąć zawrotną prędkość, trzeba pamiętać, że dopuszczalne jest wyprzedzanie, gdyż zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniach nie dotyczy skrzyżowań o ruchu okrężnym. To wyprzedzanie odbywa się zresztą mimo woli, bo jadące sąsiednim pasem z większą prędkością pojazdy wyprzedzają te jadące wolniej na pasie położonym obok.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/wyprzedzanie1_rondo.jpg)
Uwaga na duży pojazd
Na mniejszych rondach skręcenie w drogę wylotową z prawego pasa ruchu na obwiedni może być kłopotliwe dla dużych pojazdów: tirów, autobusów przegubowych. Jeżeli gabaryty pojazdu nie pozwalają na skręcenie z pasa prawego, wówczas kierujący takim pojazdem może skręcić z sąsiedniego pasa. Widząc duży pojazd sygnalizujący zamiar skręcenia, pozwólmy mu na bezpieczne opuszczenie ronda. (czytaj Przepisy dotyczące autobusu)
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/duzy1_lewy.jpg)
Można jeździć w koło
Jeżeli na rondzie nie uda nam się w porę zmienić pasa ruchu albo też pomyliliśmy się i przejechaliśmy wylot, w który powinniśmy skręcić, to nic nie stoi na przeszkodzie, by objechać obwiednię dookoła (360°) i wykonać właściwy manewr. Wbrew obiegowym opiniom możemy to zrobić także prawym, skrajnym pasem ruchu. Nie musimy wjeżdżać nawet na chwilę na lewy pas.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/360_1.jpg)
Zawsze przepuszczaj pieszych
Podczas zjeżdżania z ronda należy pamiętać, że bardzo często tuż przy wylocie znajduje się przejście dla pieszych. Pieszym należy oczywiście ustąpić pierwszeństwa. Zdarza się nagminnie, że zjeżdżające z ronda z dość znaczną prędkością pojazdy przejeżdżają pieszym niemal po nogach, zmuszając ich do zatrzymania się lub cofnięcia na chodnik. Jest to oczywiście niedopuszczalne.
Jeżeli przy wylocie z ronda występuje droga rowerowa, pamiętajmy o ustąpieniu pierwszeństwa rowerzyście. (czytaj Prawo Drogowe dla rowerzystów)
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/ustap1_pieszym.jpg)
Tramwaj i rondo
Tramwaj wjeżdżający na rondo przy oznakowaniu tylko znakiem C-12 (ruch okrężny) nie ustępuje pierwszeństwa pojazdom samochodowym poruszającym się po obwiedni ronda.Znak C-12 określa tylko kierunek jazdy. Zjeżdżając z wyspy ronda tramwaj, jest w sytuacji równorzędnej, oczywiście takim przypadku pierwszeństwo ma tramwaj jako pojazdy szynowy.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/tramw1_pierwszy.jpg)
Tramwaj skręcając nie czeka
Podczas wjeżdżania na rondo tramwaj, zgodnie ze wskazaniami znaku, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po obwiedni ronda. Podczas opuszczania wyspy centralnej (wykonanie skrętu w prawo przez pojazd szynowy) tramwaj będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem kołowym.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/rondo_a15.jpg)
Rondo o ruchu kierowanym
Na rondzie, czyli na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, na którym ruch kierowany jest sygnałami świetlnymi, kierujący tramwajem jest obowiązany zastosować się do wskazań sygnalizacji. Dla kierującego samochodem wyświetlany jest sygnał zielony, może wjechać za sygnalizator i na rondo.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/rondo_12.jpg)
Tramwaj ma bezwzględnie pierwszeństwo
Na rondzie, czyli na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, na którym nie ma znaków określających pierwszeństwo przejazdu tramwaj, ma zawsze pierwszeństwo. Niezależnie od tego, z którego kierunku nadjeżdża i niezależnie od tego, czy jedzie prosto, czy skręca.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/rondo_am.jpg)
Uwaga skręcający tramwaj
Kierujący tramwajem jest obowiązany zastosować się do wskazań sygnalizacji. Nie ma on jednak podczas skręcania obowiązku ustąpienia pierwszeństwa samochodom poruszającym się po rondzie. Podczas zjazdu z ronda to tramwaj ma pierwszeństwo.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/rondo11_tram_pierwszy.jpg)
Uwaga na STK
Na wyspie ronda umieszczony jest dodatkowy sygnalizator dla skręcającego tramwaju STK . Sygnał (kreska pozioma) zakazuje motorniczemu wjazdu za sygnalizator, czyli zjechania z wyspy. W takim przypadku kierujący samochodem nie musi ustępować pierwszeństwa skręcającemu tramwajowi. Gdyby sygnalizatora dla tramwajów nie było, kolejność przejazdu zostałaby zmieniona i tramwaj miałby pierwszeństwo przed samochodem.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/sygn_stk.jpg)