Przecięcie torów jazdy samochodu (albo innego pojazdu, np. roweru) i tramwaju na rondzie występuje w dwóch sytuacjach:
- kiedy tramwaj wjeżdża na rondo a samochód jedzie po obwiedni ronda
- kiedy tramwaj opuszcza rondo, a samochód jedzie po obwiedni ronda
Ruch na rondzie może być kierowany:
- sygnalizacją świetlną
- znakami drogowymi
Omówimy po kolei każdą z tych kombinacji.
Sytuacja 1: przy wjeździe tramwaju na rondo
Jeżeli na rondzie ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną, to zarówno tramwaj jak i inne pojazdy stosują się do wskazań sygnalizatorów.
Jeżeli na rondzie nie ma sygnalizacji świetlnej, ale przy wlocie występują znaki drogowe (tutaj C-12 “ruch okrężny” oraz A-7 “ustąp pierwszeństwa”) to zarówno tramwaj jak i inne pojazdy wjeżdżające na rondo stosują się do znaków drogowych.
Sytuacja 2: przy zjeździe tramwaju z ronda
Jeżeli na rondzie ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną, to zarówno tramwaj jak i inne pojazdy stosują się do wskazań sygnalizatorów. Dla tramwajów przeznaczone są specjalne sygnalizatory ST.
Jeżeli ruch na rondzie nie jest kierowany sygnalizacją świetlną, to przy zjeździe tramwaj jest w tej samej hierarchii pierwszeństwa co pojazdy na rondzie. Zgodnie z ogólnymi przepisami (Art. 25 ust. 2 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym) w takiej sytuacji tramwaj przejeżdża pierwszy (mimo tego, że samochód jest z jego prawej strony).