Kontrolki na desce rozdzielczej w aucie bez tajemnic. Co oznaczają?
Na desce rozdzielczej auta mamy 3 główne kolory kontrolek:
- Kontrolki czerwone – sygnalizują bardzo poważną awarię dla pojazdu
- Kontrolki pomarańczowe – oprócz awarii mogą oznaczać także uaktywnienie niektórych systemów, w które jest wyposażone auto
- Kontrolki zielone – nie sygnalizują awarii, tylko określają poszczególne funkcje, w które auto zostało wyposażone
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_olej.gif)
Niewystarczające ciśnienie oleju silnikowego/ olej zużyty. Stop – natychmiast wyłączyć silnik, dalsza jazda grozi poważnym uszkodzeniem silnika.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_akumulator.gif)
Niewystarczające doładowanie akumulatora. Przy palącej się kontrolce jazda nie jest zalecana.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/minimalny_poziom_oleju_silnikowego.gif)
Minimalny poziom oleju silnikowego
.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_hamulca_recznego-1.jpg)
Kontrolka informująca o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego lub o zaciągniętym hamulcu ręcznym. Spadek poziomu płynu hamulcowego oznacza, że hamulce są niesprawne. Należy zatrzymać pojazd, sprawdzić poziom płynu i zdiagnozować przyczynę ubytku.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka-hamulec-reczny-1.gif)
Kontrolka zaciągnięcia hamulca ręcznego (postojowego).
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka-cieczy.gif)
Kontrolka temperatury i poziomu płynu chłodzącego. Oznacza ponadnormatywny wzrost temperatury cieczy chłodzącej, co
grozi zatarciem silnika. Należy bezpiecznie zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/awaria_pojazdu_silnik.gif)
Kontrolka awarii układu elektroniki pojazdu.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/pod_pow.jpg)
Kontrolka awarii poduszki powietrznej.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontr_drzwi.gif)
Kontrolka otwarcia drzwi.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontr_rez_paliwa.png)
Kontrolka rezerwy paliwa.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/system_esp.gif)
Awaria systemu ESP. Zaświecenie się tej kontroli oznacza awarię tego systemu lub po prostu to, że nie działa. Kiedy podczas jazdy auto wpada w poślizg, ta pomarańczowa kontrolka mruga pulsacyjnie. Oznacza to, że system stabilizacji toru jazdy podjął działanie, by pomóc zapanować nad samochodem.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_wtrysku.gif)
Awaria systemu wtrysku. Zapala się wtedy, gdy następuje awaria silnika. Można jechać dalej, ale należy jak najszybciej sprawdzić przyczynę usterki (może to być wina paliwa o niskiej jakości).Ta usterka może spowodować przełączenie pojazdu w tryb awaryjny (ograniczenie prędkości pojazdu). Wizyta u specjalisty może okazać się konieczna.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_swiece_zarowe.gif)
Kontrolka świec żarowych. Zapala się w momencie awarii świec żarowych silnika – dotyczy wyłącznie samochodów z silnikiem diesla. Jeśli po uruchomieniu silnika kontrolka nadal się świeci, jak najszybciej udajcie się do stacji serwisowej. Z zapaloną kontrolką możecie dalej jechać, ale szybka pomoc specjalisty będzie niezbędna.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_ABS.gif)
Awaria systemu ABS. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce do pierwszego poziomu lampka zaświeci się, ale powinna zgasnąć po kilku sekundach. Będzie się świecić na stałe, jeśli system będzie niesprawny.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/poduszka_pasazera.gif)
Wyłączona poduszka powietrzna po stronie pasażera.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/cisnienie_w_oponach.gif)
Sprawdzenie ciśnienia w oponach.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/zuzycie_klockow_hamulcowych.gif)
Zużycie klocków hamulcowych.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/awaria_czujnikow_parkowania.gif)
Zużycie klocków hamulcowych.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/awaria_ogolna.gif)
Sygnalizacja ogólna. Ta kontrolka może oznaczać awarię świateł zewnętrznych, awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, ale także awarię systemu monitoringu ciśnienia w oponach.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/tempomat.gif)
Regulator stałej prędkości (cruise control) – tempomat. Zapali się po uruchomieniu tej funkcji. Będzie świecić się cały czas podczas jej używania. Ta funkcja pozwoli kierującemu zadać wybraną prędkość, z jaką samochód ma się poruszać. Np. zbliżając się do terenu zabudowanego, można ustawić prędkość na 50 km/h i samochód będzie utrzymywać tę prędkość, chyba że kierowca doda gazu albo naciśnie na hamulec.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/awaria_swiatel.gif)
Awaria świateł zewnętrznych. Zapali się, gdy zostanie rozpoznane uszkodzenie jednych z następujących świateł: pozycyjnych, stop, tylnych przeciwmgielnych, kierunkowskazów, tablicy rejestracyjnej. Przyczyną może być przepalenie się jednej z żarówek, odpowiedniego bezpiecznika lub przerwa w układzie elektrycznym.
Kontrolki obowiązkowego oświetlenia pojazdu
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/swiatla_pozycyjne.gif)
Światła pozycyjne.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontrolka_swiatel_mijania.gif)
Światła mijania (krótkie).
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/sym_swiatla_drogowe.gif)
Światła drogowe (długie).
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/przednie_swiatla_przeciwmgielne.gif)
Przednie światła przeciwmgielne. Kontrolka zapali się po włączeniu przednich świateł przeciwmgielnych.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/tylne_swiatlo_przeciwmgielne.gif)
Tylne światła przeciwmgielne. Zaświeci się, gdy włączymy tylne światła przeciwmgielne. Ta kontrolka będzie pomarańczowa, w przeciwieństwie do sygnalizacji włączenia przednich świateł przeciwmgielnych.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontr_swiatla_awaryjne.gif)
Światła awaryjne.
![](https://duet.mstat.waw.pl/wp-content/uploads/kontr_kierunkowskazy.gif)
Kontrolka kierunkowskazu.