Wirtualna szkoła jazdy

Słownik motoryzacyjny – co oznaczają skróty

Często biorąc do rąk instrukcję naszego auta – pierwszego własnego auta po uzyskaniu prawa jazdy – zastanawiamy się, co oznaczają dwu- lub trzyliterowe skróty użyte w instrukcji. Niby wiemy, słyszeliśmy ale nie do końca jesteśmy pewni. Czy się nie mylimy? Pozostają znajomi, ale ich wiedza jest niejednokrotnie bardzo mglista, dlatego zamieszczamy krótki przewodnik wyjaśniający podstawowe skróty motoryzacyjne.

AAPAuxiliary Acceleration Pump – dodatkowa pompa przyspieszenia
AASAuto Adjusting Suspension – automatyczna regulacja zawieszenia
ABAirbag – poduszka powietrzna
ABCActive Body Control – aktywna regulacja zawieszenia(układ kontrolujący przechyły pojazdu)
ABDAutomatic Blocking of Differential – automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego
ABSAntilock Brake System – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
A/CAir Conditioning – klimatyzacja
A/CRequest – włącznik klimatyzacji
ACCActive Cruise Control – aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu
ACCAir Cleaner – filtr powietrza
ACRAutomatic Code Reader – automatyczny przyrząd diagnostyczny umożliwiający odczytanie kodów usterek ze sterownika samochodowego
ACTAir Charge Temperature sensor – czujnik temperatury powietrza dolotowego
A/DAuto Drive – system utrzymujący stałą prędkość
ADAMAdvanced Dynamic Aid Mechanism – mechaniczny system asystenta hamowania awaryjnego
ADBAutomatic Differential Brake – system różnicowego hamowania koła o mniejszej przyczepności do podłoża
AFAAuto Fuel Adjust – automatyczna regulacja paliwa
AFSAdaptive Frontlighting System – adaptacyjny system przednich świateł
AICCAutonomous Intelligent Cruise Control – autonomiczna kontrola jazdy (tempomat)
AILActive Interlock – aktywne ryglowanie
Airbagpoduszka powietrzna uruchamiana w czasie kolizji w celu zmniejszenia skutków wypadku
Airbag satelitboczna poduszka powietrzna
ALLAutomatic Load Leveling – automatyczne poziomowanie samochodu po zmianie obciążenia
ALRAutomatic Locking Retractor – automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa
APPAccelerator Pedal Position – położenie pedału przyspieszenia
APSAcoustic Parking System – akustyczny system wspomagania parkowania
ASGAutomatic Stop and Go – system automatycznego wyłączania silnika i uruchamiania go przy ruszaniu
ATAutomatic Transmission – automatyczna skrzynia biegów
ATIAdvanced Turbo Intercooling – rozwinięty system turbodoładowania z chłodzeniem powietrza dolotowego
BABrake Assist – wspomaganie hamowania awaryjnego
BAScamshaf wał krzywkowy(rozrządu)
CASCrank Aangle Sensor – czujnik kąta wału korbowego lub koła zamachowego
CATCatalyst – katalizator
CBSControl Brake System – system kontroli hamulców
CDICommon Rail Direct Injection – system bezpośredniego wtrysku paliwa zasilany ze wspólnej szyny akumulacyjnej
CDLCentral Door Locking – centralne blokowanie drzwi
CFICentral Fuel Injection – jednopunktowy wtrysk paliwa
CFICylinder Fuel Injection – indywidualny wtrysk paliwa do każdego cylindra
CIHCam In Head – wałek rozrządu w głowicy
CNGCompressed Natural Gas – sprężony gaz ziemny
Common railwspólna szyna – rodzaj wtrysku w silnikach wysokoprężnych
CRPCar Phone – telefon samochodowy
DDiesel – silnik o zapłonie samoczynnym
DFIDirect Fuel Injection – wtrysk benzyny pod dużym ciśnieniem bezpośrednio do cylindra
DMIDirect Mixture Injection – bezpośredni wtrysk mieszanki paliwa
DOHCDouble Overhead Camshaft – podwójny wałek rozrządu w głowicy
EBDElectronic Brake Distributor – układ sterujący rozdziałem siły hamowania pomiędzy osiami
EBSElectronic Breaking System – elektroniczny system hamulcowy
ECCElectronic Climate Control – elektroniczne sterowanie klimatyzacji
ECIElectronically Controlled Injection – sterowany elektronicznie wtrysk paliwa
ECOTECEmission Consumption Optimised Technology – technologia zmniejszająca zużycie paliwa i emisję spalin
ESCElectronically Controlled Suspension – elaktronicznie sterowane zawieszenie
ECUEngine Control Unit – moduł sterujący silnika
EFIElectronic Fuel Injection – elektroniczny wtrysk paliwa
EGRExhaust Gas Recirculation – zawór recyrkulacji gazów spalinowych – stosowany do obniżenia zawartości NOx w spalinach
ESPElectronic Stability Program – elektroniczny system kontroli jazdy ( zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności)
FLSForeward Looking System – system rozpoznawania przeszkód przed pojazdem
FSIFuel Stratified Injection – uwarstwiony wtrysk paliwa
HDCHill Descent Control – system kontroli zjazdu z pochyłości
HDIHigh pressure Direct Injection – wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim
HDVHeavy Duty Vehicle – ciężki pojazd samochodowy
Headlampreflektor główny
HEIHigh Energy Ignitron – zapłon o wysokiej energii
HEVHybrid Electric Vechicle – pojazd z napędem elektrycznym
HPIHigh Pressure Injection – wtrysk wysokociśnieniowy
HPDIHead Up Display – wyświetlanie parametrów na szybie
ICCIntelligent Cruise Control – system sterowania prędkością jazdy dostosowujący prędkość do poprzedzającego pojazdu
IDIIntermittent Fuel Injection System – system okresowego wtrysku paliwa
IHPIndicated Horse Power – maksymalna wskazywana moc silnika
IMAIntegrated Motor Assist – zintegrowany system wspomagania napędu (Honda)
Intercoolerchłodnica powietrza doładowanego
IPSIntelligent Protection System – inteligentny system zabezpieczeń
ISGIntegrated Starter-Generator – zintegrowany prądnico rozrusznik
KCSKnock Control System – System kontroli spalania stukowego
LAMBDALambda Sensor – czujnik badający zawartość tlenu w spalinach
LCDLiquid Crystal Display – wyświetlacz ciekłokrystaliczny
LDTLight Duty Truck – lekki samochód cięzarowy
LEDLight Emitting Diode – dioda emitująca światło
LHDLeft Hand Drive – lewostronny układ kierowniczy
LPGLiquid Petrol Gas – ciekła mieszanka propanu i butanu
LSPLoad Sensing Proportining – dostosowanie siły hamowania do obciążenia samochodu
MCMixture Control – sterowanie składem mieszanki
MCVMedium Commercial Vehicle – średni pojazd dostawczy
MFIMultipoint Fuel Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa
MFLMulti Function Display – wyświetlacz wielofunkcyjny
MHDIMachanical High Voltage Distribution Ignition – mechaniczny rozdzielacz wysokiego napięcia
MHeat – Mirror Heating – podgrzewane lusterka
MLPManual Lever Position – czujnik położenia dźwigni zmiany biegów
MPIMulti Piont Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa
MPVMulti Purpose Vehicle – wielofunkcyjny pojazd samochodowy
MSRMulti Slip Regulator – system antypoślizgowy
MSSMotor Start-Stop Function – funkcja automatycznego wyłączania silnika przy zatrzymaniu i uruchamiania przy ruszaniu
NNeutral position – pozycja neutralna dźwigni zmiany biegów skrzyni automatycznej
NDISNissan Direct Ignition System – system bezpośredniego wtrysku paliwa firmy Nissan
NOx adsorberkatalizator akumulacyjny
NVCSNissan Valve Timing Control System – system sterowania fazami rozrządu firmy Nissan
OBDOn Board Diagnostic – diagnostyka pokładowa, znormalizowany system samodiagnozy
OCSOccupant Characterization System – system określający stan zajęcia fotela pasażera
OHCOverhead Camshaft – wałek rozrządu w głowicy
OHVOveread Valves – układ górno zaworowy
OILolej, czujnik ciśnienia oleju
OTSOil Temperature Sensor – czujnik temperatury oleju
PPark position – pozycja do parkowania w automatycznej skrzyni biegów
PAark Assist – wspomaganie parkowania
PABPassenger Airbag – poduszka powietrzna pasażera
PADPassenger Airbag Disabling – wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
Parking brakehamulec postojowy
PASPower Active Steering – wspomaganie układu kierowniczego
PASEPassive Start and Entry – system biernego otwierania i uruchomienia pojazdu bez konieczności używania kluczyka
PATSPassive Anti-Theft System – pasywny system antykradzieżowy
PCIPre Chamber Injection – wtrysk paliwa do komory spalania
PDCPark Distance Control – kontrola odstępu przy parkowaniu
PDLPowered Door Locks – system zamków sterowanych centralnie
PFParticie Filtre – filtr ograniczający emisję cząstek stałych i dymów w silnikach Diesla
PFIPort Fuel Injection – wielopunktowy wtrysk paliwa
PHSParking Heater System – system ogrzewania przy postoju
PIPre Injection – wtrysk wstępny dawki paliwa w silnikach z zapłonem samoczynnym
PPSedal Position System – system pozycji pedału (Opel)
PSRPowerem Sun Roof – sterowany elektrycznie szyberdach
PTSParktronic System – system wspomagania parkowania
PVHPneumatic Vacuum Hub-lock – pneumatyczny system przełączania napędu
PWPowered Window – elektrycznie napędzana szyba
RReverse position – pozycja biegu wstecznego w automatycznej skrzyni biegów
RABSRear Antilock Brake System – system antypoślizgowy kół tylnych
RCMRestraint Control Module – moduł sterowania poduszek powietrznych
RDSRear Detect System – system wykrywający zagrożenia z tyłu
REGTSRecirculation Gas Temperature Sensor – czujnik temperatury recyrkulacji spalin
Retarderzwalniacz
RHDRight Hand Drive – prawostronny system kierowania
RPMRevolutions Per Minute – obroty na minutę
RWDRear Wheel Drive – pojazd z napędem na tylne koła
SABSide Airbag – boczna poduszka gazowa
SACSpark Advence Control – regulator wyprzedzenia zapłonu
SAHRSaab Active Head Restraint – system aktywnych zagłówków firmy Saab
SBDSService Bay Diagnostic System – kompleksowy system diagnostyczny firmy Ford
SCSpark Control – układ sterujący kątem wyprzedzenia zapłonu
SCSStability Control System -system kontroli stabilności jazdy
SCSStop Control System – system ABS sterowany mechanicznie
SDIemi Direct Injection – pośredni wtrysk paliwa
SDSSide Detect System – system wykrywający zagrożenie kolizji bocznych
SEFIequential Electronic Fuel Injection – sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa
SFISequential Electronic Fuel Injection – sekwencyjny elektroniczny wtrysk paliwa
SGISequential Gas Injection – sekwencyjny wtrysk gazu
SISpark Ignition – zapłon iskrowy
SLIShift Light Indicator – kontrolka zmiany biegu
SLSSelf Leveling Suspension – zawieszenie z regulacją poziomu
SOHCSingle Overhead Camshaft – pojedynczy wałek rozrządu w głowicy
SPFISingle Point Injection – jednopunktowy wtrysk paliwa
SPISingle Point Injection – wtrysk jednopunktowy
SRCSelective Ride Control – selektywne sterowanie charakterystyką zawieszenia
SSSSpeer Sensitive Steering – system wspomagania kierowania zależnie od prędkości
STCStability Traction Control – układ antypoślizgowy
STJStart Injector – wtryskiwacz rozruchowy
SWBSmall Wheel Base – mały rozstaw kół
TachTachometer – tachometr, obrotomierz
TACSToyota Active Control Suspension – aktywne sterowanie zawieszeniem (Toyota)
TBIThrottle Body Injection – wtrysk jednopunktowy
TCTraction Control – kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika
TCTurbo Charger – turbodoładowanie
TCAThermostat Controlled Air – sterowany termostatycznie dolot powietrza
TCCSToyota Computer Controlled System – komputerowy system sterowania Toyoty
TCLTraction Control – kontrola jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami (Mitsubishi)
TCSTraction Control System – system kontroli jazdy poprzez sterowanie momentem obrotowym silnika i hamulcami
TDCLTotal (Toyota) Diagnostic Communication Link – diagnostyczne złącze komunikacyjne (Toyota)
TDITurbo Diesel Injection – turbo Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa
TFIThrottle Fuel Injection – wtrysk paliwa do przepustnicy
TGPTurbulent Generating Pot – komora spalania wywołująca zawirowania mieszanki
THSToyota Hybrid System – system napędu hybrydowego Toyoty
TPITuned Port Injection – regulowany wtrysk wielopunktowy
TPMTempomat Cruise Control – sterowanie utrzymaniem stałej prędkości jazdy
TRCToyota Variable Induction System – zmienny system dolotowy (Toyota)
UISUnit Injector System – system wtryskowy Diesla z indywidualnymi pompowtryskiwaczami
UPSUnit Pump System – system silników Diesla z pompowtryskiwaczami
UVWUnload Vehicle Wright – masa nie obciążonego pojazdu
VAPSVariable Air Pressure Suspension – system regulowanego zawieszenia pneumatycznego
VATSVehicle Anti Theft System – samochodowy system antykradzieżowy
VCPVeriable Intel Cam Phasing – zmienne fazy sterowania rozrządem
VDCVehicle Dynamic Control – sterowanie dynamika pojazdu zwiększające bezpieczeństwo jazdy (ESP + ASR)
VEBVolvo Engine Brake – hamulec silnikowy Volvo
VESVariable Effort Steering – wspomaganie kierowania o zmiennej efektywności
VGISVariable Geometry Intake System – układ dolotowy o zmiennej geometrii
VGTVariable Geometry Turbocharger – turbosprężarka o zmiennej geometrii
VSCVehicle Skid Control – system kontroli poślizgu
VTECVariable Timing And Lift Electronic Control – elektroniczne sterowanie zaworami
VTGVariable Turbine Geometry – zmienna geometria ustawienia łopatek turbiny
VVAVariable Valve Actuation – zmienne uruchamianie zaworów
VVTVariable Valve Technologie – technologia zmiennych faz zaworów
WDSWordwide Diagnostic System – ogólnoświatowy system diagnostyczny (Ford)
ZEVZero Emission Vehicle – pojazd o zerowej emisji spalin