Wirtualna szkoła jazdy

Wymiana koła w samochodzie – poradnik ze zdjęciami – część 2

Zobacz także: Wymiana koła w samochodzie – poradnik ze zdjęciami – część 1

Podnosimy samochód

Samochód podniesiony na lewarku

Samochód podnosimy na taką wysokość, aby można było wymienić koło. Koło musi oderwać się od asfaltu na około 2 cm. Nie podnosimy auta zbyt wysoko, ponieważ może to doprowadzić do utraty stabilności samochodu (może spaść z lewarka i spowodować wypadek).

Zbliżenie koła po podniesieniu samochodu

Przypominamy, że w momencie podniesienia samochodu, wszystkie śruby mocujące koło powinny być poluzowane, tak aby ich odkręcenie było możliwe bez wysiłku.

Odkręcamy śruby

Teraz, gdy koło jest uniesione, możemy odkręcić poluzowane śruby. Należy pamiętać żeby wykręcone śruby położyć w suchym i czystym miejscu (można do tego celu użyć kołpak).

Koło z odkręconymi śrubami, gotowe do zdjęcia
Śruby zdjęte z koła

Zdejmujemy koło

Uszkodzone koło demontujemy spokojnie, bez użycia siły, delikatnie, tak aby nie spowodować  utraty stabilności pojazdu.

Koło po zdjęciu
Toczenie koła na bok

Zakładamy nowe koło

Koło zapasowe zakładamy w taki sposób, aby otwory na śruby w kole pokrywały się z otworami montażowymi. Delikatnie przytrzymując koło, wkręcamy palcami jedną śrubę montażową.

Piasta koła, na którą zakładamy koło
Założone koło z lekko dokręconą jedną śrubą

Wkręcamy lekko pozostałe śruby

Wkręcanie pozostałych śrub – przeciwlegle
Lekko dokręcamy do momentu unieruchomienia koła

Pozostałe śruby wkręcamy przeciwlegle na początku palcami. Pamiętajmy, że śruby podczas montażu powinny trafić w to samo miejsce, ponieważ czasem gwinty różnią się minimalnie od siebie. Niedopasowanie gwintu może spowodować samoistne odkręcenie się koła. Po wkręceniu śrub za pomocą rąk dokręcamy je kluczem, bez użycia dużej siły, tyle ile się da. Pamiętajmy że samochód jest na lewarku.

Dokręcanie śrub lekko kluczem przed opuszczeniem samochodu

Opuszczamy samochód na jezdnię

Samochód sprowadzamy na jezdnię, opuszczając lewarek. Demontujemy lewarek i chowamy na miejsce w bagażniku. Do bagażnika chowamy również uszkodzone koło.

Dokręcamy mocno śruby

Końcowe, bardzo mocne dokręcanie śrub przy opuszczonym lewarku

Teraz dokręcamy z całej siły śruby mocujące koło za pomocą rozsuniętego klucza (w ten sposób uzyskujemy wystarczającą siłę).

Czynności końcowe

Zakładamy kołpak. Zdejmujemy z drogi trójkąt ostrzegawczy i chowamy do bagażnika. Jeszcze tylko rękawiczki, kamizelka i w drogę. Prawda, że było szybko – nawet nie pobrudziliśmy rąk. Pamiętajmy, aby uszkodzone koło jak najszybciej trafiło do wulkanizatora, być może da się je naprawić.

STOP

Jeszcze jedno – nie zapomnij wyjąć blokady spod kół!

Szerokiej drogi!