Zobacz także: Wymiana koła w samochodzie – poradnik ze zdjęciami – część 1
Podnosimy samochód
Samochód podnosimy na taką wysokość, aby można było wymienić koło. Koło musi oderwać się od asfaltu na około 2 cm. Nie podnosimy auta zbyt wysoko, ponieważ może to doprowadzić do utraty stabilności samochodu (może spaść z lewarka i spowodować wypadek).
Przypominamy, że w momencie podniesienia samochodu, wszystkie śruby mocujące koło powinny być poluzowane, tak aby ich odkręcenie było możliwe bez wysiłku.
Odkręcamy śruby
Teraz, gdy koło jest uniesione, możemy odkręcić poluzowane śruby. Należy pamiętać żeby wykręcone śruby położyć w suchym i czystym miejscu (można do tego celu użyć kołpak).
Zdejmujemy koło
Uszkodzone koło demontujemy spokojnie, bez użycia siły, delikatnie, tak aby nie spowodować utraty stabilności pojazdu.
Zakładamy nowe koło
Koło zapasowe zakładamy w taki sposób, aby otwory na śruby w kole pokrywały się z otworami montażowymi. Delikatnie przytrzymując koło, wkręcamy palcami jedną śrubę montażową.
Wkręcamy lekko pozostałe śruby
Pozostałe śruby wkręcamy przeciwlegle na początku palcami. Pamiętajmy, że śruby podczas montażu powinny trafić w to samo miejsce, ponieważ czasem gwinty różnią się minimalnie od siebie. Niedopasowanie gwintu może spowodować samoistne odkręcenie się koła. Po wkręceniu śrub za pomocą rąk dokręcamy je kluczem, bez użycia dużej siły, tyle ile się da. Pamiętajmy że samochód jest na lewarku.
Opuszczamy samochód na jezdnię
Samochód sprowadzamy na jezdnię, opuszczając lewarek. Demontujemy lewarek i chowamy na miejsce w bagażniku. Do bagażnika chowamy również uszkodzone koło.
Dokręcamy mocno śruby
Teraz dokręcamy z całej siły śruby mocujące koło za pomocą rozsuniętego klucza (w ten sposób uzyskujemy wystarczającą siłę).
Czynności końcowe
Zakładamy kołpak. Zdejmujemy z drogi trójkąt ostrzegawczy i chowamy do bagażnika. Jeszcze tylko rękawiczki, kamizelka i w drogę. Prawda, że było szybko – nawet nie pobrudziliśmy rąk. Pamiętajmy, aby uszkodzone koło jak najszybciej trafiło do wulkanizatora, być może da się je naprawić.
STOP
Jeszcze jedno – nie zapomnij wyjąć blokady spod kół!
Szerokiej drogi!